Pokud ve svém autÄ› vozÃte pravidelnÄ› malé dÄ›ti Äi domácà zvÃÅ™ata, jistÄ› vÃte, že se na nÄ› vztahujà speciálnà pÅ™edpisy. Na rozdÃl od dospÄ›lého ÄlovÄ›ka zde totiž nestaÄà klasický bezpeÄnostnà pás, je potÅ™eba pÅ™ijmout dalÅ¡Ã opatÅ™enÃ.
Â
V pÅ™ÃpadÄ› dÄ›tà se jedná o autosedaÄku úmÄ›rnou jeho vÄ›ku a velikosti, u zvÃÅ™at pak musÃme zabezpeÄit, aby se nedostala do pÅ™ednà Äásti vozidla, aniž by ovÅ¡em byl jakkoliv omezen výhled zpÄ›tným zrcátkem. Zde nás může zajÃmat, proÄ tato pravidla platÃ, zvláštÄ› když si uvÄ›domÃme, že jsou relativnÄ› nová.
Â
Â
Jako u vÄ›tÅ¡iny podobných naÅ™Ãzenà tu jde pÅ™edevÅ¡Ãm samozÅ™ejmÄ› o bezpeÄnost, a to vÅ¡ech cestujÃcÃch v autÄ›. AÄkoliv o to samozÅ™ejmÄ› nikdo nestojÃ, nehody se stávajÃ, a rozhodnÄ› se vyplatà pokusit se minimalizovat jejich následky na zdravà a životech.
Â
Je jasné, že dÄ›ti v tomto ohledu bývajà nejzranitelnÄ›jÅ¡Ã. NavÃc pásy, konstruované na tÄ›lesné proporce průmÄ›rného dospÄ›lého, jej dostateÄnÄ› neochránÃ. PÅ™i prudkém nárazu se tak může stát, že doslova proletà jako vystÅ™elená kulka pÅ™ednÃm oknem – a to může znamenat jeho konec.
Â
Â
To samé platà i pro zvÃÅ™e – i ono, pokud nenà zajiÅ¡tÄ›né, se v pÅ™ÃpadÄ› nárazu zmÄ›nà v podstatÄ› v projektil. Zde se vÅ¡ak pÅ™idává i fakt, že může svým chovánÃm Å™idiÄe obtěžovat a odvádÄ›t jeho pozornost od Å™ÃzenÃ. Asi těžko napÅ™Ãklad zvládnete projet nároÄnou kÅ™ižovatkou, když se vám pes bude drát na klÃn nebo strkat Äumákem do ruky, ve které držÃte Å™adicà páku. To pak znamená, že nezajiÅ¡tÄ›né zvÃÅ™e znaÄnÄ› zvyÅ¡uje pravdÄ›podobnost dopravnà nehody.
Â
Z výše uvedených důvodů je jasné, že se rozhodnÄ› vyplatà veÅ¡kerá naÅ™Ãzenà dodržovat. JistÄ›, znamená to dalÅ¡Ã výdaje, avÅ¡ak pamatujme, že tu jde o naÅ¡i bezpeÄnost a o bezpeÄnost naÅ¡ich dÄ›tÃ, tedy tÄ›ch, které bychom mÄ›li chránit ze vÅ¡ech nejvÃce. A ano, může to být ponÄ›kud nepohodlné, avÅ¡ak poskytovaná ochrana, kterou tÃmto zÃskáte, za to v každém pÅ™ÃpadÄ› stojÃ.